آخرین نشست تفسیر موضوعی قرآن کریم با عنوان «دریای معرفت» در سال ۱۳۹۵ روز گذشته چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه در فرهنگسرای گلستان تهران با حضور استاد ابوالفضل بهرام پور ، مفسر قران کریم برگزار شد. که ایشان در خصوص حالات زمان در دنیا و آخرت بیاناتی داشتند که در ادامه یاداشت هایم را از  سخنان استاد بهرام پور در این نشست را تقدیمتان می نمایم.

استاد ابوالفضل بهرام پور در این نشست با بیان اینکه لذت بهشت کهنه نمی شود ، گفت: انسان که روز اول ازدواج می کند یک لذت اولیه به او دست می دهد اما کم کم با مرور زمان و گذشت چند سال این لذت کهنه می شود اما لذت بهشت هرگز کهنه نمی شود.

در برزخ و آخرت گذر زمان اثر کهنگی ندارد

برزخ که رفتید زمان خیلی در آنجا تاثیری ندارد و این گذر زمان باعث کهنگی نمی شود یا مثلا دو میلیون سال اگر بهشت باشید گذر زمان آن را کهنه و عادی نمی کند.

 اثر زمان بر عذاب های برزخی

گذر زمان بر عذاب های برزخی هم تاثیری نمی گذارد و این عذاب ها همیشه تازه است و اگر فردی صد سال در آنجا عذاب بشود احساس می کند یک ساعت پیش عذاب شده است.

در دنیا لذت نیست تماما در بهشت است

در دنیا لذت وجود ندارد و از صفر تا بالاترین لذت همه در بهشت است.

علت لذت غذا در دنیا

گرسنگی وقتی به انسان فشار می آورد فرد با خوردن لقمه های اولیه غذا احساس لذت می کند و لذت را در آن غذا می بیند در صورتی که این غذا لذت نبوده بلکه این لقمه غذا درمان درد گرسنگی بوده است در صورتی وقتی که فرد سیر شد دیگر آن لقمه غذا اثر آن لذت را ندارد .

وی ادامه داد : گذر زمان در دنیا باعث می شود که تازه ها را کهنه کند و یا آن را عادی نماید.

چرا در قرآن درباره عذاب « ذوق » بکار رفته است؟

این مفسر قرآن در ادامه با مطرح کردن این پرسش که چرا در قرآن درباره عذاب « ذوق » بکار رفته است؟ گفت: در قرآن می فرماید: « لِیَذُوقُوا الْعَذابَ »  یعنی عذاب را بچشید.

منظور این است که می خواهد بگوید اگر آنجا صد سال هم عذاب بدهند باز احساس می کند اولین بار است که عذاب را می چشد اما در غذا خوردن لذت را فقط در آن لقمه های اول می فهمد و تازگی دارد.

حالات زمانی عوالم دنیا ، برزخ و قیامت

عالم دینا عالم تفرقه است ، عالم برزخ عالم جمع است و عالم قیامت عالم جمع الجمع است.

سه حالت زمانی عالم دنیا

گذشته ، حال و آینده را سه حالت زمانی عالم دنیا است، الان شما چند سالتان است؟ مثلا ۳۰ یا ۵۰ سال دارید و دارید روی نقطه زمان حرکت می کنید.

الان من و شما در لحظه هستیم و حضور داریم، گذشته رفته و اکنون غایب است و آینده هم هنوز نیامده و غایب است پس وقتی در حالت زمانی حال هستیم در گذشته و آینده نیستیم بلکه در لحظه زندگی می کنیم و حوادث الان را می بینیم اما اگر کسی از این سه زمان گذشته ، حال و آینده بالا برود زمان برایش جمع می شود.

وقتی انسان از دنیا می رود و قبض روح می شود تازه به عالم برزخ که عالم جمع است وارد می شود و در یک لحظه تمام خوب و بد اعمالش را در این سالهایی که در دنیا بوده جلوی چشمش قرار می گیرد و همه را می بیند.

وقتی مثلا یک ربع ساعت می خوابید روح شما در عالم خودش به ملکوت می رود و ماجراهایی را می بیند که اگر بخواهید آنها را در دنیا ببینید ۶ یا ۷ ماه وقت و زمان لازم است.

سوزاننده تر از جهنم در قیامت چیست؟

وقتی روز قیامت می شود چیزی که آنجا سوزاننده تر از جهنم است این است که ۵۰ یا ۶۰ سال در دنیا عمر کرده اید اما در این مدت یک لحظه آدمیت نداشته اید و توشه ای برای آخرت خود کسب نکردید این حسرت شما از آتش جهنم هم سوزاننده تر است پس در این دنیا خود را مفت و ارزان مفروشید ، نگذارید حتی یک بدهی کوچک به ناس برای خدا باقی بماند.

در برزخ شفاعتی در کار نیست

چرا دنبال شفاعت می گردید و منت شفاعت را می کشید اعمالتان طوری باشد که خودتان شفاعت کنید،امام معصوم هشدار داده که اگرم شفاعتی هست آن شفاعت مال قیامت است به فکر برزختان باشید و درباره نماز هم شفاعتی در کار نیست.

کتاب های مربوط به معاد را زیاد بخوانید

توصیه می کنم کتاب های مربوط به معاد را زیاد بخوانید،معاد شناسی خود را قوی کنید درباره معاد زیاد مطالعه کنید و کتاب های در این باره را بخوانید ، بدانید که اعتقاد به معاد باعث می شود حتی مکروه هم انجام ندهید، در این خصوص آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سبحانی در بحث معاد کتاب های خوبی نوشته اند آن را مطالعه کنید.

تا مهلت هست توبه کنید و باز گردید

مبادا از خدا وحشت کنید همین الان خداوند شما را می بخشد اما اگر عذرائیل را دیدید دیگر فایده ندارد و کار تمام شده پس تا در دنیا مهلت هست و راه برگشت باز برگردید و بدانید بخشیده شدن راحت است.

قبل از قیامت و حسابرسی خودتان روی اعمالتان بررسی کنید و بر رفتار و کردار خود مراقبت داشته باشید.

در دعا کردن چه بگوییم؟

ما معمولا در دعا کردن دنیا را می خواهیم اما کمتر آخرت را می خواهیم، سعی کنید همیشه در دعاهایتان از خدا آدم شدن را بخواهید،دعا کنید که از نگاه خدا نیفتید حیف است جمال خدا را نبینید.

سهیم کردن معصومین در اعمال صالح خود

یک عبادت یا عمل صالح که انجام می دهید سعی کنید که یک درصد آن را برای معصومین ، یک درصد آن را برای پیامبران ، یک در صد آن را برای شهدا بفرستید و هدیه کنید بدانید آنها قدرشناس هستند و در آخرت صاحب قدرتند و سراغتان خواهند آمد.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

پی دی افپرینت