خانه / معارف / بشر سرکش و علت پافشاری خدا در هدایت بشر

بشر سرکش و علت پافشاری خدا در هدایت بشر

در دومین جلسه دعا با شرح صحیفه سجادیه استاد محمد جعفر غفرانی استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآنی عصر دوشنبه ۱۹ مهرماه ۱۳۹۵ در محل موسسه دانشجویی قرآن و عترت تهران برگزار شد، استاد در این جلسه  به علت پافشاری خدا در هدایت بشر با اینکه بشر سرکش است و همچنین تعریف تاسوعا و عاشورای حسینی پرداخت که در ادامه یاداشت هایم را از این جلسه تقدیمتان می کنم.

 مردم خوب در طول تاریخ خیلی کم هستند

بسیاری از مردم جهان و تاریخ گرفتار خود بزرگ بینی و خود کم بینی ، لجاجت و عناد، شرک و کفر، فسق و فجور، ظلم و ستم و انواع رذائل هستند به نحوی که مردم خوب در طول تاریخ خیلی کم هستند.

شخصی عابد و دانشمندی که روی دست شیطان زد

استاد  به آیات ۱۷۵ و ۱۷۶ سوره اعراف به حکایت بلعم باعورا اشاره و گفتند اکثر خواص مردم هم بدتر از عوام مردم هستند که نمونه آن بلعم باعورا است، کسی که خدا به او اسم اعظم را داده و مستجاب الدعوه بود.

این شخص خودش را از خودش گرفت و این قدر سقوط کرد که شیطان دنبال او رفت و گفت این شخص روی دست من زده است.

دنیاطلب شدن برخی از مسلمانان

اکثر مهاجرین، انصارو صحابه پیامبر(ص) که جز خواص بودند به علت غفلت منحرف شدند که در قرآن به نام متخلفین نام برده شده اند، این افراد به اسم اسلام و پیامبر(ص) مهاجرت کردند حتی با جان و مال حمایت کردند اما بعدها مثل زبیرها دنیا طلب شدند و مقابل اسلام و قرآن ایستادند.

خدا می داند اکثر انسان های بی تعهد هستند

خدا می داند مردم ناسپاس و بی تعهد هستند و در قرآن بیش از ۲۰ بار در آیات مختلف از آنها شکایت کرده تا جایی که در آیه ۱۷ عبس می فرماید:« قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَکْفَرَهُ» کشته باد این انسان ناسپاس.

چرا با اینکه انسان ها ناسپاس هستند خدا دست از هدایت آنها بر نمی دارد؟

 باید این سوال را از خودمان بپرسیم و با اینکه خدا می داند ما ناشکر هستیم اما دست از هدایت ما بر نمی دارد،چرا بعد از اینکه حضرت نوح(ع) ۹۵۰ سال نبوتش طول کشید باز برای هدایت مردم حضرت ابراهیم(ع) ، حضرت موسی(ع) حضرت عیسی(ع) را پشت سر هم خداوند می فرستند.

 ایراد کجای کار است که انسان ها هدایت نمی شوند؟ اشکال کار کجاست؟ آیا پیامبران و امامان کارشان را بلد نبودند و مهارت لازم را نداشتند؟ یا کتاب های آسمانی دین و شریعت نقصی در آنها بود؟ یا اینکه بشر بی عقل و کودن و بی شعور آفریده شده است؟

چرا وقتی مردم حضرت یحیی(ع) را سر بریدند، حضرت عیسی(ع) را به خیال خود به صلیب کشیدند، باز خداوند حضرت محمد(ص) را می فرستد اما می گوید باید ۱۳ سال سنگ بخوری، اما با این وضع خداوند از هدایت مردم خسته نمی شود.

اوج لجاجت و سرکشی مردم در دوران امامان

چرا باز بعد از پیامبران خداوند جهت هدایت مردم امامان را فرستاد و اجازه داد امیرالمومنین(ع) در محراب مسجد غرق به خون شود، امام حسن(ع) پاره های جگرش از گلویش بیرون بیاید، تیر سه شعبه به گلوی شش ماهه اصابت کند و هر چه جلوتر می رویم به جای اینکه مردم بهتر و هدایت بشوند واکنش های آنها بدتر است.

مامور نمودن امام حسین(ع) برای هدایت مردم کوفه بی بصیرت

خداوند وقتی آن همه جهالت، لجاجت، بی بصیرتی و نفاق مردم کوفه را مشاهده کرد باز برای نجات این مردم ناسپاس امام حسین(ع) را به همراه عزیزانش مامور می کند.

این سوال واقعا خیلی مهم است، واقعا مشکل کجاست؟ مشکل از ماست یا از خدا که ما هدایت نمی شویم؟ چرا اصلا خدا خسته نمی شود و دست از هدایت ما بر نمی دارد؟

پاسخ / اتمام حجت خدا با بشر

خداوند دو پاسخ داده است، در آیه ۱۶۵ سوره نساء می فرماید:«رُسُلاً مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ لِئَلاَّ یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّهٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ کانَ اللَّهُ عَزیزاً حَکیماً» خدا می خواهد با بشر اتمام حجت کند و بهانه ای برای بشر باقی نماند، و با فرستادن پیامبران و امامان در زمان های مختلف دیگر بشر بهانه ای برای خدا نداشته باشند.

خدا با خلقت انسان دنبال چیست؟

همانطور که افراد زیادی در جهان یک تُن ماسه و سنگ را استخراج و جا به جا می کنند تا فقط ۴ گرم طلا از آن پیدا کنند، خداوند هم منتظر ظهور ذات تمام مردم است تا آن طلاهای درون انسان ها ظهور یابد.

خداوند برای بهشتش گل کم دارد و منتظر گل چین نمودن غنچه های گل زیبا برای بهشتش می باشد که بهترین افراد را گلچین نماید.

آزمایشات الهی جهت معلوم شدن صدق و کذب افراد

قرآن می فرماید آیا مردم گمان می کنند به فرض اینکه گفتند ایمان آورده ایم ما رهایشان می کنیم و آنها را آزمایش نمی کنیم؟ اینطور نیست ما قبلی ها را هم آزمایش کردیم.

چون خدا می خواهد ببیند کدام یک از مردم صدق دارند و کدام یک کذاب هستند هر چند برای خدا معلوم و مشخص است آنها را آزمایش می کند تا صدق و کذب درونشان ظهور پیدا کند بنابراین دنیا یک پالایشگاه است.

 خداوند در آِه ۱۰ سوره عنکبوت می فرماید:« وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذا أُوذِیَ فِی اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَهَ النَّاسِ کَعَذابِ اللَّهِ وَ لَئِنْ جاءَ نَصْرٌ مِنْ رَبِّکَ لَیَقُولُنَّ إِنَّا کُنَّا مَعَکُمْ أَ وَ لَیْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِما فی‏ صُدُورِ الْعالَمینَ »،گفت: بعضی از مردم می گویند ما عاشق خدا هستیم و خدا را دوست داریم اما تا یک آزار و اذیت به آنها می رسد سریع می گویند چه خبر است چرا ما باید اذیت بشویم اما در مقابل تا یک پیروزی کسب می شود می گویند ما با شما بودیم.

این قبیل افراد کمترین آزاری را حاضر نیستند تحمل کنند اما در پیروزی و غنیمت ها سریع سهم می خواهند.

شناخت مواضع انسان در آزمایشگاه دنیوی

دنیایی جایی است که مواضع افراد مشخص می شود، پس با اطمینان می توان گفت که خداوند منتظر انقلاب افرادی مثل ساحران فرعون است که تا عصا را دیدند سجده کردند ، آن همه جمعیت در آن میان فقط اینها منقلب شدند و ایمان آوردند.

خداوند منتظر تحول حر بن ریاحی هاست

خداوند در آزمایشگاه دنیا منتظر تحول شخصیت هایی چون حر بن ریاحی است همان حری که جلوی امام حسین(ع) را گرفت اما روز عاشورا تا توبه کرد بهشتی شد.

خدا منتظر ظهور امام زمان(عج) و ۳۱۳ یار ایشان هست

خداوند منتظر ظهور هاجرها،حرها،محمد ابی بکرهاست،منتظر نمایش زیبایی رهبری امام خمینی ها و شیخ مفیدهاست و از همه مهمتر خدا صبر و حوصله نموده و از هدایت بشر خسته نمی شود تا منتظر ظهور امام زمان(عج) و ۳۱۳ همراه و یاورش باشد.

تاسوعا و عاشورا و ثابت بودن قاعده اعداد

قواعد اعداد در تمام زبان ها ثابت است. یک، دو، سه،….. یا یکم ، دوم ، سوم….یا به عربی اول ، ثانی ، ثالث …. یا اولا ، ثانیا ، ثالثا …گفته می شود.

پس اگر تاسوعا و عاشورا فقط به معنی روز نهم و روز دهم باشد باید از قاعده ثابتی پیروی کند که بشود خاموسا ، سادوسا ، سابوعا ، ثامونا ، تاسوعا ، عاشورا در حالی که می بینیم اینطور نیست چون اعداد دیگر بر تاسوعا و عاشورا وزن نمی شوند.

خلق دو واژه تاسوعا و عاشورا فقط برای امام حسین(ع)

 پس باید توجه کنیم که اولا به روز نهم و دهم هیچ ماه دیگری تاسوعا و عاشورا گفته نمی شود و فقط مخصوص ماه محرم می باشد، دوم اینکه قبل از محرم سال ۶۱ هجری این دو واژه در هیچ ادبیاتی مطرح نبوده است.

در نتیجه می توان گفت دو واژه تاسوعا و عاشورا را خداوند فقط مختص امام حسین(ع) خلق نموده و با قیام امام تاسوعا و عاشورا بوجود آمد.

عدد ۹ بزرگترین عدد است که تمام اعداد را در شکم خود دارد و عدد ۱۰ از معاشرت عدد ۱ تا عدد ۹ بدست می آید و دهگان از اختلاط ۱ تا ۹ بدست می آید.

تاسوعا یعنی چه؟

تاسوعا یعنی وسعت پیدا کردن،ظرفیت پیدا کردن ، گسترش پیدا کردن ، زمان و شرایط مناسب پیدا کردن برای بالا بردن ظرفیت می باشد.

کسب سه ظرفیت در روز تاسوعا/چگونه می توانیم عاشورایی شویم؟

امام حسین(ع) به حضرت ابوالفضل(ع) فرمود برو از عمر سعد برای ۳ کار مهلت بگیر که این ۳ کار نمازخواندن ، قرآن خواندن و مناجات بود. بنابراین ما نیز با این ۳ کار بزرگ می شویم ، گسترش پیدا می کنیم و به بالاترین سطح گستردگی می رسیم بعد می توانیم روز عاشورا عاشورایی شویم.

معنی عاشورا

عاشورا یعنی معاشرت، اختلاط ، مصاحبت ، آمیخته شدن ، یکپارچه شدن و عاشورایی شدن می باشد.

عاشورا امام حسین(ع) همه را متحد می کند

در روز عاشورا مردم با هر سر و وضعی ، مسیحی و زرتشتی ، با نماز و بی نماز،معتقد و بی اعتقاد همه یکپارچه شده و یک آمیختگی ایجاد می شود که همه اینها را امام حسین(ع) با هم متحد نموده است.

به قلم:امیرمحسن سلطان احمدی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
error: Content is protected !!