خانه / *درس اخلاق / راز کسب حیات و سعادت ابدی در بیان آیت الله جوادی آملی

راز کسب حیات و سعادت ابدی در بیان آیت الله جوادی آملی

Print Friendly, PDF & Email

پنجشنبه ۱۰ دی ماه ۱۳۹۴ جهت شرکت در جلسه درس اخلاق آیت الله جوادی آملی به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء آمدم،قبل از رفتن نیز دعا کردم و از خدا خواستم سوالات و ابهاماتم بر زبان ایشان جاری گردد و آن مسائل مجهول برایم حل شود.

هر هفته جلسات درس اخلاق ایشان در نمازخانه این بنیاد برگزار می شود،جمعیت زیادی در نماز خانه بود و موذن داشت اذان می گفت و خوشبختانه به موقع رسیده بودم اذان تمام شد و فضای نماز خانه با ذکر صلوات از سکوت خارج شد و آیت الله جوادی تشریف آوردند.

نماز ظهر و عصر را به اقامت ایشان خواندم و بعد از جلسه سخنرانی معظم له آغاز شد، با توجه به اینکه این هفته میلاد حضرت محمد(ص) و امام صادق(ع) را پشت سر گذاشته بودیم مبحث این جلسه ایشان به موضوع اجابت دعوت و پذیرش ادعای پیامبر(ص) به عنوان رمز حیات ابدی انسان ها اختصاص یافت که هر کس دعوت پیامر(ٌص) به توحید و معاد را اجابت کند و دوم اینکه ادعای نبوت حضرت را هم قبول کند دیگر مرگی ندارد و حیاتش ابدی است.

در ادامه یاداشتهایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز که دسترسی به این جلسه را نداشتید می نمایم ان شاالله شما هم از آن بهره مند شوید.

دو سخن مهم پیامبر(ص) دعوت و ادعای حضرت

قرآن کریم برکات زیادی را برای پیامبر اکرم(ص) یاد می کند و دو سخن دارد یکی دعوت و دیگری ادعا که در سوره انفال رهاوردی بیان شده که استجابت دعوت و ادعای نبوت آن حضرت انسان را زنده می کند.

دعوت حضرت به توحید ومعاد، و ادعای نبی مکرم(ص) نیز به وحی الهی و نبوت است.

حیات ابدی در گرو اجابت دعوت و پذیرش ادعای پیامبر(ص)

یک استجاب­تی  خدا نسبت به نیایش بندگان دارد، درخواست­هایی است که انسان­ها از خدا دارند و خداوند درخواست­هایی که انسان­ها از غیر او دارند را اجابت نمی­کند،حال اگر انسان دعوت پیامبر(ص) را به توحید و نبوت، استجابت کند، به کمال، سعادت و حیات ابدی می رسد.

فرق حیات و مرگ انسان با سایر موجودات

حیات و موت را قرآن یک بیان مشترک دارد که انسان،گیاه، حیوان متولد و زنده می شود از این امر به عنوان حیات یاد شده است و مرگ هم برای همه هست،اما تفاوت اصلی که در انسان می باشد هم در حیات و هم در مرگ او است که دیگر موجودات ندارند.

یک حیات و یک مرگی انسان دارد که دیگر موجودات ندارند،در سوره انفال درباره حیات قرآنی می فرماید:اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وقتی رسول گرامی(ص) آمده و دعوت خود را راجع به مبدا و معاد مطرح نموده و سپس ادعای نبوت کرده است شما هم آن را بپذیرید درحقیقت این پذیرش آدمی را زنده نموده و به حیات ابدی می رساند و در آن مرگ نیست.

انسان با مرگ وفات می کند نه فوت

کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَهُ الْمَوْتِ همه می میرند،گیاه می میرد، حیوان می میرد اما این چنین نیست که فرشته ای بیایید و روح او را قبض کند اما انسان که می میرد خدا مرگش را معنا کرده است که انسان می میرد وفات می کند نه فوت اما گیاه و حیوان که می میرد فوت دارد ولی انسان فوت نمی کند و آن هم به دستور ذات اقدس خدا بوسیله عزرائیل و فرشتگان زیر مجموعه اش قبض روح انجام می شود.

انسان به معنای وجودی ابدی است پس اگر کسی دعوت و دعوای پیامبر را پذیرفت، زنده می­شود و دیگر موتی به معنای فوت ندارد بنابراین شما هستید که هستید،چنین انسانی چه بمیرد و چه نمیرد زنده است.

انسان های زنده ای که مرده و جنازه عمودی اند

اما بعضی انسان ها قبل از اینکه بمیرند مرده اند با این که در در دنیا زنده‌اند اما در حقیقت مرده متحرک‌اند و یک جنازه عمودی هستند که بعد هم تبدیل به یک جنازه افقی می شود چون سخنان نبی مکرم اسلام و ائمه طاهرین(ع) را استجابت نکرده، گوش به فرمان نبودند و  تنها به خوردن و پوشیدن فکر کرده اند و به معرفت دین و اسلام نرسیدند.

چنین افرادی در بین زنده ها یک مرده است که حرکت می کند اما ایستاده است این قبیل انسان ها مرده اند و فوت دارند نه وفات،اینها چون حیات انسانی پیدا نکرده اند مرگشان هم فوت است.

مردان الهی­ کهنه نمی شوند نمی میرند، بلکه حیات آنها ابدی بوده و ملحق به اهل بیت(ع) اند،با نور بودند و با نور زندگی کردند و فوق زمان و مکان بوده و تاریخ مصرف ندارند.

مرگ برای انسان به معنای وفات است نه فوت

پس برکت نبوت این است که انسان را به حیات ابدی می رساند و این حیات جدید مرگ به معنای فوت ندارد به معنای وفات دارد و اگر لیاقت داشته باشند، خدا مستوفی او خواهد بود، همچنان که از اول روح را خود در درون انسان دمیده است.

فرشته خو فکر کنید نه گیاهی و حیوانی

این راه باز است که انسان می تواند ابدی شود اما اگر گیاهی و حیوانی فکر کرد در همان حد است،خیلی از فضائل را قرآن برای انسان های وارسته نقل می کند و انسان را تشویق می کند که در مرز فرشته حرکت کند،پس اگر انسان گیاهی فکر نکرد و فرشته خوی فکر کرد، اخلاق و منش فرشته ها را پیدا می کند و به مقامات بلند می رسد.

جای خالی همایش تشخیص فضائل مشترک انسان و فرشته

برای تشخیص بیماری های مشترک انسان و دام همایش های مختلفی تشکیل می شود و بیشتر آزمایشات را روی موش انجام می دهند هر چند این همایش ها علمی و بسیار خوب است اما همایشی که جایش خالی است همایش تشخیص فضائل مشترک انسان و فرشته ها است،حال فرشته هایی که می آیند و حتی فراشی انسان را می کند ما چه چیز از آنها کمتر داریم؟

دور شدن انسان فرشته خو از گناه

پرهای فرشتگان به عنوان فرش زیر پای طالبان علم پهن می شود تا انسان فرشته خو شود حال کسی که روی پرهای فرشته نشسته پرواز می کند و انسان به جایی می رسد که  شامع او باز می شود و بوی بد گناه را استشمام می کند و دیگر از این بوی بد گناه بدش می آید و به دنبال اختلاس و رشوه نمی رود،  چون گناه بوی بدی دارد و اگر هم به طرف گناه رفت، لازم است با استغفار از این بوی بد فاصله بگیرد.ما که می توانیم مثل فرشته ها طیب و طاهر شویم و راه هم باز است پس چرا نرویم؟

مشخص شدن بعضی چیزها در عالم رویا و خواب

بیان نورانی مرحوم کلینی در جلد هشتم کافی است فرمود شما نخوابید که بخوابید بخوابید که به کلاس بروید خیلی از علوم در عالم رویا برای انسان روشن می شود برخی اینقدر می خورند و اینقدر می خوابند که هیچ خواب خوبی ندارند فرمود اگر خواستید خواب راست ببینید مواظب قلم و زبانتان باشید آدم دروغگو خواب راست نمی بیند آدم بد اندیش خواب خوش نمیبیند آدم بد طینت خواب خوب نمیبیند تا فرشته نشده اید رویای خوب نصیبتان نمی شود خوابیدن برای شاگردان حضرت کلاس است کلاس درس بود حضرت می فرمود دیشب چه چیز دیدی؟ این را مرحوم کلینی در جلد هشت کافی بیان نموده است این های رویاهای خوبی داشته اند همه حرفها که در کتاب ها نیست اگر همه حرفها در کتاب ها بود که علم ترقی نمیکرد خیلی چیزها از درونتان به شما می رسد شما میتوانید چشمه بشوید از درون خودتان بجوشید تا می توانید چشمه باشید همه اش نباید از این و آن گرفت.

دنیا دو روز است رضا و ختام

این بیان نورانی پیامبر خاتم(ص)  به همه انسانها است که فرموده دنیا دو روز است، رضا و ختام.  یک روز اقبال دارد یک روز ندارد، یک روز نعمت دارد یک روز نعمت گرفته می شود و این دنیا در این دو رنگ رضا و ختام می باشد و برای همه هم همینطور است.

یک روز انسان به دنیا می آید، نوزاد است و تا دوسال از شیر مادر می خورد و لذت می برد؛ بعد ها هم به مقام و مسئولیت می رسد و یک روز هم این پست و مقام را از او میگیرند ولی انسان می تواند در هر دو دوره طوری زندگی کند که راحت باشد حال چیزی هم که بدست آوردید عاریه است و چند روز و چیزی هم که از دست دادید نگران نباشد جبران می شود.

به قلم : امیرمحسن سلطان احمدی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
error: Content is protected !!