خانه / * یاداشت ها / تاکید منابع روایی شیعه و سنی مبنی بر شهادت پیامبر(ص)

تاکید منابع روایی شیعه و سنی مبنی بر شهادت پیامبر(ص)

در آستانه ۲۸ صفر سالروز شهادت پیامبر اعظم(ص) در دیدار کوتاهی که با حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد داشتم پیرامون شبهه ای که در خصوص نحوه رحلت پیامبر(ص) مطرح است که آیا ایشان به شهادت رسیدن یا وفات کردند؟ مصاحبه ای انجام دادم که در ادامه ضمن تسلیت سالروز شهادت نبی اکرم (ص) مشروح این مصاحبه به همراه یاداشتم در این خصوص تقدیم می گردد.

عده ای تلاش می کنند در جامعه مسلمین القا کنند که پیامبر (ص) عمر طبیعی خودشان را کردند و کسی به ایشان قصد سوء نکرد. و این نظر خود را با تعبیر وفات و یا رحلت پیامبر (ص) ابراز می دارند؛حتی در برخی از محافل شیعیان هر چند نادانسته و ناخواسته چنین تعبیر می شود.

اما اولا باید بدانیم پیامبر خدا (ص) را چندین بار ترور کردند. در اوایل بعثت مشرکان قصد حذف کردن فیزیکی ایشان را داشتند و در ادامه و مخصوصا بعد از هجرت به مدینه و استقرار حکومت اسلامی منافقین که طمع ریاست داشتند چندین بار سوء قصد به حضرت رسول کردند که ناکام ماند.

در کتب تاریخی نقل شده است که یهودیان چندین مرتبه تصمیم گرفتند که پیامبر اکرم (ص) را به شهادت برسانند ولی هر مرتبه پیامبر ص توسط جبرییل از این توطئه آگاه می شد و یهودیان به مقصود خود نمی رسیدند و در پایان جنگ خیبر نیز گروهی از بزرگان قوم یهود زینب دختر حارث را که از اشراف یهود بود و پدر خود حارث و برادر خود مرحب و شوهر خود سلام بن مشکم را از دست داده بود تحریک کردند تا شاید به مقصود خود که نابودی رسول خدا ـصلی الله علیه و آله  و در نتیجه نابودی دین تازه تأسیس اسلام بود نایل شوند ولی اگر چه این عمل نیز به شهادت آنی و فوری آن حضرت منجر نشد ولی باعث مسمومیت آن حضرت گردید و در نهایت در درازمدت به شهادت آن حضرت انجامید.

در این خصوص در کتب تاریخی و روایی شیعه و حتی اهل سنت،شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر اعظم(ص) نقل شده است.

چند نمونه از روایات شیعه مبنی بر شعادت پیامبر(ص)

کلینی در جلد ششم کافی روایتی از امام صادق (ع) نقل نموده که امام می فرمایند: چون پیامبر اسلام (ص)، ذراع (یا سر دست) گوسفند، را دوست می داشتند، یک زن یهودی با اطلاع از این موضوع ایشان را با این بخش از گوسفند مسموم نمودند.( کافی، ج ۶، ص ۳۱۵، ح ۳، دار الکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۶۵ ش)

محمد بن حسن بن فروخ صفار،در جلد اول بصائر الدرجات با نقل حدیثی از امام صادق (ع) آورده که امام فرمودند: “پیامبر اکرم (ص) در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که لقمه ای که آن روز در خیبر تناول نمودم، اکنون اعضای بدنم را نابود نموده است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست، مگر این که با شهادت از دنیا می رود”.بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۵۰۳، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، ۱۴۰۴ ق. در این روایت، علاوه بر تصریح به مسموم شدن رسول خدا (ص) و شهادت ایشان در پی مسمومیت، به اصلی کلی نیز اشاره می شود که مرگ تمام پیامبران و اوصیا با شهادت بوده و هیچ کدام، با مرگ طبیعی از دنیا نمی روند!

مرحوم شیخ طوسی در کتاب تهذیب الأحکام می‌نویسد:محمد بن عبد الله (صلی الله علیه وآله وسلم ) … در روز دوشنبه ۲۸ صفر سال دهم هجری در حالی از دنیا رفت که مسموم شده بود .( تهذیب الأحکام – الشیخ الطوسی – ج ۶ – ص ۲ )

چند نمونه از روایات اهل سنت مبنی بر شهادت پیامبر(ص)

تنها شیعیان نیستند که معتقد به شهادت پیامبر (ص) هستند، بلکه روایات فراوانی در  کتب اهل سنت وجود دارد که همین موضوع را تأیید می نماید که به عنوان نمونه در جلد پنجم صحیح یبخاری از معتبرترین کتاب اهل سنت، نقل شده که پیامبر (ص) در بیماری منجر به رحلتشان، خطاب به همسرشان عائشه فرمودند:من همواره درد ناشی از غذای مسمومی را که در خیبر تناول نموده ام، در بدنم احساس می کردم و اکنون گویا وقت آن فرا رسیده که آن سم، مرا از پای درآورد.(صحیح بخاری، ج ۵، ص ۱۳۷، دار الفکر، بیروت، ۱۴۰۱ ق)همین موضوع در سنن دارمی نیز بیان شده است. علاوه بر این که در این کتاب، به شهادت برخی از یاران پیامبر (ص)، بر اثر تناول همان غذای مسموم نیز اشاره شده است.(سنن دارمی، ج ۱، ص ۳۳، مطبعه الاعتدال، دمشق)

همچنین احمد بن حنبل در مسند خود، ماجرایی را بیان می‌نماید که طی آن، بانویی به نام ام مبشر که فرزندش به دلیل خوردن غذای مسموم در کنار پیامبر(ص)، به شهادت رسیده بود؛ در ایام بیماری ایشان به عیادتشان آمده و اظهار داشتند که من احتمال قوی می‌دهم که بیماری شما ناشی از همان غذای مسمومی باشد که فرزندم نیز به همین دلیل به شهادت رسید! پیامبر(ص) در پاسخ فرمودند که من نیز دلیلی به غیر از مسمومیت، برای بیماری خویش نمی‌بینم و گویا نزدیک است که مرا از پای در آورد.(مسند احمد بن حنبل، ج ۶، ص ۱۸، دار صادر، بیروت)

محمد بن سعد؛ از قدیمی‌ترین مورخان مسلمان ماجرای مسمومیت پیامبر اکرم(ص) را این‌گونه نقل می‌نماید:
هنگامی که پیامبر(ص)، خیبر را فتح نموده و اوضاع به حالت عادی برگشت، زنی یهودی به نام زینب که برادر زادۀ مرحب بود که در جنگ خیبر کشته شد، از دیگران پرسش می‌نمود که پیامبر(ص) کدام بخش از گوسفند را بیشتر دوست می‌دارد؟ و پاسخ شنید که سر دست آن‌را. سپس آن زن، گوسفندی را ذبح و تکه تکه نمود و بعد از مشورت با یهودیان در مورد انواع سم‌ها، سمی که تمام آنان معتقد بودند، کسی از آن جان سالم به در نمی‌برد را، انتخاب نموده و اعضای گوسفند و بیشتر از همه جا، سردست‌ها را مسموم نمود. هنگامی که آفتاب غروب نموده و پیامبر نماز مغرب را به جماعت اقامه فرموده و در حال برگشت بودند، آن زن یهودی را دیدند که همچنان نشسته است! پیامبر(ص) دلیل آن‌را پرسیدند و او جواب داد که هدیه‌ای برایتان آوردم! پیامبر با قبول هدیه، به همراه یارانش بر سر سفره نشسته و مشغول تناول غذا شدند … بعد از مدتی، پیامبر(ص) فرمودند که دست نگه دارید! گویا این گوسفند مسموم است! مؤلف کتاب، سپس نتیجه می‌گیرد که شهادت پیامبر به همین دلیل بوده است.(محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج ۲، ص ۲۰۲ – ۲۰۱، دار صادر، بیروت)

در نتیجه این که چه کسی پیامبر را سمّ داده و این سمّ در چه زمانی بوده است ، برای ما به صورت دقیق روشن نیست و تنها می توان از مجموع آنچه بیان شد نتیجه گرفت که مرگ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) طبیعی نبوده است و آن حضرت با شهادت از دنیا رفته است، حال چه کسی به حضرت سم داده مورد اختلاف است.

مشروح مصاحبه ام با حاج آقا فرحزاد در این خصوص

%d8%aa%d8%a3%da%a9%db%8c%d8%af-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%b9-%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%b4%db%8c%d8%b9%d9%87-%d9%88-%d8%b3%d9%86%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%b4%d9%87%d8%a7%d8%af%d8%aa-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85%d8%a8%d8%b1(%d8%b5)

رحلت پیامبر(ص)؛وفات یا شهادت؟
حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد استاد حوزه علمیه و کارشناس دینی رسانه ملی با تسلیت سالروز شهادت نبی اکرم(ص) و سبط اکبر امام مجتبی(ع)،در پاسخ به شبهه ای پیرامون اینکه پیامبر(ص) وفات نموده اند یا شهید شده اند؟گفت:مرحوم  شیخ عباس قمی در منتهی الامال می فرماید طبق روایات فراوان تمام انبیاء و امامان افتخار شهادت را پیدا کرده اند که در روایات معتبره هم آمده است و قطعا اولین شخص عالم پیامبر عظیم الشان مصداق بارز در همه مسائل بوده اند از جمله مسئله شهادت که قطعا نصیب ایشان شده است.

تاکید منابع روایی شیعه و سنی مبنی بر شهادت پیامبر(ص)

فرحزاد به تاکید روایات شیعه و سنی مبنی بر شهادت پیامبر(ص) اشاره و عنوان کرد: طبق روایاتی که علامه مجلسی در بحار آورده اند و مورخین فراوان در کتاب های شیعه و سنی نقل کرده اند، پیامبر عظیم الشان بر اثر سمی که به حضرت داده اند به شهادت رسیده اند، منتهی آنکه چه کسی سم به پیامبر(ص) داده است اختلاف است.
دسیسه زن یهودی در به شهادت رساندن پیامبر(ص)
کارشناس مسائل دینی رسانه ملی به دسیسه زن یهودی در به شهادت رساندن پیامبر(ص) اظهار کرد: یک قول معروف در خصوص شهادت پیامبر(ص)  این است که یک زن یهودی دسیسه ای کرد و غذایی طبخ نمود و حضرت را مهمان کرد، یا برای حضرت فرستاد و بوسیله سمی که آن زن یهودی که به حضرت دادند پیامبر(ص) به شهادت رسیدند.
تعبیر وفات و رحلت در حق پیامبر(ص) جفاست
استاد حوزه علمیه تعبیر به وفات و رحلت پیامبر(ص) را جفا در حق ایشان دانست و گفت: قول دیگر که مرحوم مجلسی در بحار آورده و مستند الروایات،که بعضی از افرادی که اطراف پیامبر خدا(ص) بودند آنها برای اینکه نقشه هایی داشتند و بتوانند پیاده کنند آنها پیامبر(ص) را مسموم کردند، که روایات هم داریم و قطعا پیامبر خدا(ص) به شهادت رسیده اند و  تعبیر به وفات و رحلت در حق پیامبر جفا است.
فرحزاد خطاب به رسانه ها و منابر گفت: پیامبری که مکتب شهادت را برای اسلام باز کرده است قطعا خود حضرت هم بوسیله سم که حالا هر کس داده شهید شده اند و بسیار به جا است هم در رسانه ها و هم در منابر در فضاهای مختلف تعبیر به شهادت بشود.

%d8%aa%d8%a7%da%a9%db%8c%d8%af-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%b9-%d8%b1%d9%88%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%b4%db%8c%d8%b9%d9%87-%d9%88%d8%b3%d9%86%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%b4%d9%87%d8%a7%d8%af%d8%aa-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85%d8%a8%d8%b1(%d8%b5)

بازگو نشدن شهادت پیامبر(ص) یکی از مظلومیت های ایشان است
کارشناس رسانه ملی بازگو نشدن شهادت پیامبر(ص) را یکی از مظلومیت های پیامبر(ص) دانست و گفت: پیامبر خدا سرور و سالار همه شهدای عالم هستند و همه شهدای عالم از ایشان درس گرفته اند، بنا براین پیامبر(ص) قطعا بوسیله توطئه ها به شهادت رسیدند منتهی یکی از مظلومیت های پیامبر خدا(ص) همین است که شهادت ایشان بازگو نشده است و به عنوان رحلت در جامعه جا افتاده است که ما باید این موضوع را احیا کنیم.
توصیه به اقامه عزا و احیای مکتب پیامبر(ص) و خواندن زیارت از بعید در روز شهادت
فرحزاد در پایان در توصیه هایی به عزاداران نبی اکرم(ص) بیان کرد: در روز شهادت مهمترین چیز عزاداری و اقامه مجالس و احیای مکتب پیامبر و اهل بیت ع است و همچنین زیارت پیامبر اکرم(ص) که در مفاتیح به عنوان زیارت پیامبر خدا(ص) از بعید آمده است، که از راه دور مستحب است وهمچنین نماز و زیارت دارد که عزیزان انجام دهند.
استاد حوزه علمیه با تاکید  به قرائت زیارت بعید در مساجد و حسینیه ها در روز شهادت پیامبر(ص) گفت:قرائت زیارت بعید الحمد الله در رسانه ملی مطرح شده و در شبکه های مختلف در روز شهادت این زیارت را بعد از نماز ظهر پخش می کنند و در مساجد و تکیه ها نیز در روز ۲۸ این زیارت را از راه دور بخوانند و توسل به پیامبر خدا(ص) و سبط اکبر امام مجتبی(ع) داشته باشند که ان شاالله مورد توجه و عنایت حضرت قرار بگیرد.

گفتگو از:امیرمحسن سلطان احمدی

پی دی افپرینت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
error: Content is protected !!