خانه / * یاداشت ها / نکته هایی از جلسه۹۱/۱۱/۸ منهاج فردوسیان توسط حاج فردوسی

نکته هایی از جلسه۹۱/۱۱/۸ منهاج فردوسیان توسط حاج فردوسی

جلسات هفتگی منهاج فردوسیان توسط حاج فردوسی از نیمه دوم سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در این جلسات حاج فردوسی قواعد و قوانین برنامه تربیتی منهاج فردوسیان را شرح می دادند، در ابتدای امر تعداد انگشت شماری بودیم که برای اولین بار این جلسه جمعه ۲۹ مهرماه ۱۳۹۰ در مسجد امام رضا(علیه السلام) شهرک پست برپا شد و من هم فیلمبرداری و ضبط جلسه را بر عهده داشتم.

یکشنبه هشتم بهمن۱۳۹۱ برای شرکت در جلسه هفتگی منهاج فردوسیان از روز قبل خودم را آماده کرده بودم که حتما در این جلسه شرکت کنم و از قبل سوالات و ابهاماتی نیز داشتم و نوشته بودم که در جلسه مطرح کنم،فاصله منزلمان تا محل جلسه به این حالت بود که محل سکونتم آن سوی شهر و محل کلاس سوی دیگر شهر بود، و از طرفی فصل زمستان و آن موقع هم وسیله نقلیه و خودرو نداشتم و باید با موتور می رفتم،که از خدا خواستم هوا هم مساعد باشد تا بتوانم در جلسه شرکت کنم که آن روز الحمد لله هوا هم مساعد شده بود و به سهولت رسیدیم مسجد امام رضا(علیه السلام) که درب بسته بود فکر کردم حاج فردوسی هنوز نیامده که تماس گرفتم و ایشان داخل مسجد بودند، که یکی از شرکت کنندگان شیخ یونس متوجه نبودند که وقتی وارد مسجد شدند درب بسته شده است.

تضییع وقت

بقیه دوستان منهاجی هم آمدند که در ابتدای آقای …. شروع به پرسیدن سوال های خود از حاج فردوسی نمود و ایشان هم پاسخ دادند،و همچنان وقت جلسه را این بزگوار گرفته بود و من کمی ناراحت شدم که ساعت و زمانی که برای جلسه تنظیم شده و وقتم را طبق آن تنظیم نموده بودم توسط شخصی دیگر ناخواسته گرفته شده است و با توجه به برنامه بعدی که با خانواده داشتم بایست سریع بعد از پایان طبق زمان بندی قبلی خودم را به برنامه بعدیم برسانم که این تضییع وقت خللی در ابتدا برای برنامه بعدیم داشت .

حساس بودن به زمان و وقت

روی زمان بسیار حساس هستم شاید هم این دلیل بر شغلم بود که مرا این چنین به زمان و وقت حساس نموده بود، یادم هست که زمان اینقدر برایم مهم و حتی حیاتی بود که از دست دادن یک دقیقه از زمان و به هم خوردن برنامه زمانی در وضعیت شغلیم مرا با مشکلات شدیدی مواجهه می نمود که هنوز هم روی زمان حساس هستم.

دعای قبل از ورود به جلسه و طرح سوالاتم

بالاخره جلسه آغاز شد و قبل از آمدن و شروع به جلسه طبق سفارشی که حاج فردوسی به من نموده بود از خدا درخواست کردم که راه حل مشکلات،مجهولات و ابهامات ذهنم را بر زبان حاج فردوسی جاری بگرداند و ایشان با پاسخشان در موضوع مطرح شده مرا از شبهه و ابهام به خواست خداوند نجات دهند.

شروع جلسه

و اما جلسه با تاخیری که یکی از حضار ایجاد نموده بود آغاز شد و حاج فردوسی  در این جلسه به شرح قواعد نظری ۷۳-۷۴-۷۷نسخه اول منهاج فردوسیان پرداختند.مطالب مفید مستندی ایشان در جلسه ارائه نمودند خصوصا به نکاتی که در ذهن من ابهام بود نیز اشاره کردند که موضوع دعا،چگونه درخواست دعا کردن،مقام تسلیم،رابطه با اهل تسنن بود.

"تصویری از اولین جلسه برگزاری مباحث منهاج فردوسیان"

چکیده ای از سخنان حاج فردوسی / در خصوص قاعده ۷۳ نسخه اول موضوع مقام تسلیم

– در این جلسه قاعده۷۳/۲از نسخه اول منهاج فردوسیان(درمنهاج فردوسیان اعتقاد دارند نهایت سیر تکاملی بشر تسلیم محض شدن در مقابل مذاق شارع مقدس است)شرح داده شد.

– نهایت سیر تکامل تسلیم محض خدا است که به تعبیری فنای اراده است.

– اعتقادات و اعمال را اصلاح کنیم حتی اگر ۳۰یا ۴۰ سال طول بکشد باید این دو موضوع را اصلاح کنیم تا درجات بالا را بدست آورده و به مقام تسلیم که نهایت سیر است برسیم.

– درآیه ۱۰۲ آل عمران ما را امر به رسیدن به مقام تسلیم می نماید که باید مسلمان بمیرید یعنی به مقام تسلیم محض الهی برسید.

– هر چه بر سر ما آمد باید تسلیم محض الهی باشیم .چرا؟ چون امر و رضا و مقدر الهی است و باید در مقابل خدا تسلیم محض بود.

– حال سوالی پیش می آید که آیا شرع فقط گفته است مقام تسلیم خوب است و نهایت سیر تکامل به مقام تسلیم ختم می شود؟ یا دستور هم داده اند که ما باید به مقام تسلیم برسیم؟ که در جواب این سوال آمده است که باید به این مقام برسیم باید تلاش و کوشش کنیم و امر و دستور الهی هم شده که خود را به مقام تسلیم برسانیم و خداوند هم بر ما منت گذاشته همه نعماتش را بر ما عرضه داشته است و کامل تا ما به این مقام برسیم.

– تا زمانی منیت دارید و من و ما می گویید بعد از آن باید حسرت بخورید.

– عمر سرمایه است باید این سرمایه را در راه رسیدن به عالی مصرف کنید و گرنه حسرت خواهید خورد.

-اصلاح عقاید و اعمال را در دستور کارتان قرار دهید.

– همین که با شنیدن صدای اذان بلند می شویم وضو میگیریم و نماز میخوانیم این یک نمونه از مقام تسلیم الهی است .

– در عبادت،معصیت ،مصیبت باید تسلیم محض الهی باشیم.

 دعا کردن و چگونگی آن(سوالی که مدتها در ذهنم بود وامروز پاسخ آن را گرفتم)

-در ادامه شرح مقام تسلیم حاج فردوسی در خصوص تسلیم بودن الهی در خصوص دعا توضیحاتی دادند.

– در دعا کردن به صورت باز وتسلیم دعا نمایید،یعنی اصل را بخواهید ولی روی آن شرط  وشروط نگذارید مثلا یوسف نبی(ع) برای اینکه از دست زلیخا خلاص بشود دعا کرد که زندان برود،این چه نوع دعا کردن است که از خدا زندان بخواهیم چرا نگفت خدایا شر زنان را از من دور بگردان.

– چرا در دعاهایتان مثلا می گویید خدایا یک خانه ۵۰متری به من بده که صاحب خانه بشوم خدا هم یک ۵۰متری به شما می دهد باید در دعا باز دعا کرد.

– در دعا کردن به یک مسئله گیر ندهید.

– یکی از مسائلی که ما تسلیم نیستیم بحث دعا است.

– در دعاهایتان تسلیم امر الهی باشید.

 قاعده۷۴نسخه اول منهاج / ثروت و فقر

– قاعده ۷۴/۲نسخه اول: در منهاج فردوسیان اعتقاد دارند ،ثروت و توانایی مالی اگر در راه خدا مصرف شود خوب است.

– حاج فردوسی اظهار داشت که بلافاصله از این قاعده برداشت عملی نکنید و سریع دنبال ثروت نروید.

– بریز و بپاش و بخشش غیر اصولی و غیرمنطقی نداشته باشید.

– همین که در سرمایه ای که دارید دستتان به دهانتان می رسد کفایت می کند خود را بیهوده گرفتار قسط و وام نکنید.

– برای داشتن زندگی تجملی خود را گرفتار شغل های سنگین و طولانی مدت نکنید که دیگر وقتی برای عبادات نداشته باشید .

– با وام و قرض خود را بیهوده گرفتار نکنید.

– فقر و ثروتی که شما را از عبادت دور کند بد است باید حد وسط را انتخاب نمود که نه طغیان،نه ظلم و نه تحت ظلم بروید.

– باید مسائل مالی زندگی طوری باشد که خود را نمود ننماید و نشان ندهد تا به خوبی و با تمرکز فکری به مسیر تکامل حرکت نمایید.

– پول زیاد یا بی پولی نباید موجب دغدغه فکری شود که باعث شود شما از راه تکامل دور شوید.

– در کسی که دوست ندارد مال حلال بدست بیاورد هیچ خیری نیست.

– از خدا بی نیازی بخواهید.

– از خدا در دنیا غنی و عافیت بخواهید،بدن و جسم و اعصاب خوب و سالم غنی است و در آخرت هم خدا شما را بیامرزد و ببخشد و بهشتی کند عافیت است  .

– از مالی که انسان را به طغیان،ظلم،گناه،طمع بکشاند دوری کنید که بد است و مذمت شده است.

 فقط شیعه اثنی عشری حق است / قاعده ۷۷ نسخه اول منهاج فردوسیان

– قاعده ۷۷/۲:در منهاج فردوسیان اعتقاد دارند تمام فرقه های اسلامی غیر شیعه ی اثنی عشریه بر باطلند.

– بین ما و باطل یک خط نیست بلکه یک دره عظیم است.

– حدیث از معصوم ع نقل شده است: که هر وقت به یک حدیث رسیدید که مخالف ما اهل بیت ع بود مثلا در یک جا گفته بود فلان کار را بکنید و در یک جا گفته بود همان کار را نکنید، اگر بین نکنم و بکنم قرار گرفتید این موضوع را به قرآن عرضه کنید اگر با قرآن موافق بود آن سخن حق است،اما اگر در قرآن سندی یافت نکردید آن را بر خبرهای عامه(اهل سنت)عرضه بدارید اگر با حرف علمی عامه موافق بود آن را کنار بگذارید اگر مخالف با حرف علمای عامه بود آن را عمل کنید.

– از روایاتی که موافق با روایات اهل سنت است پرهیز نمایید که یک جایش اشکال دارد.

– دیگر فرقه ها به جز شیعه اثنی عشری همه بر باطل هستند.

– عده ای که می فهمند و علم دارند که خلافت بعد از پیامبر (ص) مختص امام علی (ع) است ولی آن را قبول ندارند از اصحاب آتش و جهنمی هستند و درجهنم خلود دارند.

– امام رضا (ع) از پدرانشان و از رسول اکرم (ص) روایت نموده اند که پیامبر (ص) بدین مضمون فرموده اند:اصحاب آتش و بهشت مثل هم نیستند بهشتی ها پیروز هستند و کسانی هستند که مرا اطاعت کرده و تسلیم امام علی(ع) بعد از من باشند و به ولایت او اقرار داشته باشند و جهنمی ها کسانی هستند که ولایت امام علی(ع) را نپذیرفته اند .

پرسش و پاسخ

بعد از اتمام سخنان حاج فردوسی جلسه به صورت پرسش و پاسخ ادامه یافت و معمولا آخر هر جلسه پرسش شرکت کنندگان مطرح و حاج فردوسی پاسخ می دهند

 چگونگی رفتار با اهل سنت

یکی از حضار درخصوص وظیفه ما در مقابل اهل سنت سوال نمود که حاج فردوسی بیان کردند: باید با آنها با نرمی رفتار کرد و هرگز احساسات آنها را تحریک نکنید که آنها هم به امامان ما توهین می کنند،ولی در عین حال باید دشمنی و عداوت و برائت نسبت به سرسلسله آنها داشته باشیم،هرگز نباید احکام را از علمای اهل سنت گرفت،آن چه مهم است حفظ وحدت و هم زیستی است که در مقابل دشمن با هم متحد و با وحدت باشیم که دشمن از این موضوع سوء استفاده نکند.

فضای مکانی جهنم و چگونگی ورود جهنمیان

یکی دیگر از حضار در خصوص بهشت و جهنم سوالاتی نمود که حاج فردوسی پاسخ دادند: فکر نکنید جهنم مثلا یک دره بزرگ و فضای گسترده ای است که آنجا آتش بازی می کنند ،بلکه جهنم هم تنگ است و هم افراد فشرده و به هم می خورند که این از تنگی فضای آن است به حدی که افراد جهنمی دماغ به دماغ به هم می خوردند و هر امتی که وارد جهنم می شوند آنجا کسی به استقبالشان نمی رود بلکه امت های دیگر که در جهنم هستند آن ها را لعنت می کنند.

و از طرفی هم با ورود افراد جدید به جهنم فضا و جای افراد داخل تنگتر می شود مثلا ظرفیت یک مکان ۱۰۰ نفر است حال این مکان دقیق ۱۰۰نفر در آن حضور دارد و گنجایش آن تکمیل  است ولی از بیرون ۲۰نفر دیگر را به این مکان داخل می کنند که جا نمی شود و با زور و فشار آن ها را وارد می کنند و مثل جهنمیان نیز چنین است و مانند دسته تیشه که وارد تیشه می شود این چنین با فشار آنها وارد جهنم می شود.

نتوانستم پرسش هایم را مطرح کنم

و سوالات زیادی هم من داشتم و یاداشت نموده بودم که به علت کمبود وقت نتوانستم بپرسم،که مجبور شدم جلسه را با توجه به برنامه بعدی که تنظیم نموده بودم ترک کنم ان شا الله حاج فردوسی نیز برنامه را طوری تنظیم نمایند که سر موعد جلسه آغاز شود و در بخش پرسش و پاسخ هم مرحله ای بشود و در هر مرحله هر فرد یک سوال بپرسد و دور بزند نه اینکه فقط یک جا و روی یک نفر متمرکز بشود که بقیه نتوانند سوالاتشان را بپرسند خوشبختانه این بار یکی از برادران منهاجی بین سخنرانی سوال داشت که حاج فردوسی ایشان را به بخش پرسش و پاسخ هدایت نمود که در حین سخنرانی که وقت جمع در آن واقع شده است و مسیر صحبت تغییر می کند گرفته نشود.

نعمت سلامتی

و نکته آخر اینکه زانو درد هم  حسابی سر جلسه سراغم آمده بود و کلا نمی توانم بیش از یک ساعت روی زمین بنشینم و بعضی وقتها هم مجبور هستم چنین جلساتی را ترک کنم،حتی دیدم شیخ یونس هم بنده خدا کمر درد گرفته بود و بعد سخنرانی بلند شد و چند قدمی قدم ز، ان شا الله خدا نعمت سلامتیش را از بندگانش نگیرد و قدردان عافیت و سلامتی باشیم که بیماری جسم  روی روح و عبادات هم  تاثیر منفی می گذارد.

و این بود حال و هوای یکی از جلسات برنامه تربیتی منهاج فردوسیان که توسط حاج فردوسی مولف این برنامه تربیتی برگزار شد.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ضمنا جهت آشنایی با برنامه تربیتی منهاج فردوسیان و تهیه آثار مرتبط با این برنامه روی بنرهای زیر کلیک نمایید:

پی دی افپرینت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

bigtheme
error: Content is protected !!